Saturday, September 5, 2009

شهریور 1320 ، شهریور 1357 ، شهریور 1388 : سه شهریور سرنوشت ساز

در طول هفتاد سال گذشته ، همیشه ماههای شهریور ، ماههای سرنوشت ساز بوده اند : مهمترين مناسبت شهريورماه در تاريخ سياسي معاصر، نقض بي طرفي ايران بر خلاف تمام اصول حقوقي جنگ و صلح از سوي متفقين در شهريور 1320 بود. اما با وجود اعلام بي طرفي کشورمان در اين جنگ دلايل حمله انگليس و شوروي به ايران و سقوط رضاخان چه بود؟ رضاخان ميرپنج مهره اي بود که با اتکا به دول استعماري به روي کار آمد، اما چرا از دستورات آنها سرپيچي کرد و موجبات قهر و غضبشان را بوجود آورد و دست آخر هم در آتشي سوخت که خود به پا کرده بود؟

تظاهرات روز عید فطر، در13 شهریور سال 57، زمینه را برای تظاهرات 16 شهریور فراهم آورد. در روز 16 شهریور 57، در پی دعوت جامعه روحانیت مبارز، حدود دو میلیون نفر از مردم قهرمان تهران به عنوان اعتراض به رژیم، در میدان شهیاد تجمع کردند. در این روز، نام میدان شهیاد به میدان آزادی تغییر یافت. در این راهپیمایی، در حالی که آیت‏اللَّه طالقانی پیشاپیش جمعیت حرکت می‏کرد، مورد هتک حرمت از سوی مزدوران رژیم طاغوت قرار گرفت. ولی انبوه مردم و توقف آنها در خیابان، مانع اقدام پلیس گردید. در ادامه در میدان آزادی، قطعنامه‏ای که تهیه شده بود قرائت و مورد تأیید و تصویب مردم قرار گرفت. در این قطعنامه، آزادی و استقلال، حکومت اسلامی با رهبری امام خمینی، آزادی زندانیان سیاسی، انحلال ساواک و برچیده شدن رژیم شاه مطرح شده بود. به دنبال تظاهرات مفصل و همه جانبه امروز در تهران و شهرستان‏ها، هیئت دولت تصویبنامه‏ای صادر و به موجب آن مقرر گردید از بامداد روز هفدهم شهریور، در تهران و یازده شهر قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، آبادان، اهواز، کرج، قزوین، کازرون و جهرم حکومت نظامی به مدت شش ماه برقرار گردد.

و اما می ماند شهریور 1388 : گمان من این است که شهریور 1388 مهمترین شهریور تمام تاریخ ایران زمین خواهد بود از این جهت که هیچگاه میزان آگاهی و شعور سیاسی و ایمان به کاری که انجام می دهند در نزد مردم ایران تا به این پایه نبوده است . اینبار اما ، مردم میدانند چه میخواهند و چه می کنند . اینبار مردم روش سیاسی دارند . اولین باری است که بیش از آنکه بدانند چه نمیخواهند ، می دانند چه میخواهند . پس پیش بسوی تحول و دگرگونی بزرگ
پاینده ایران ... پاینده ایرانی

No comments:

Post a Comment