Friday, November 20, 2009

یک پرسش ساده و اساسی : تاکنون اسلام برای ما چه کرده است ؟

یادم می آید که سالها پیش مقاله ای ( یا احتمالاٌ متن یک سخنرانی ) از دکتر سروش را می خواندم
ماجرا برمیگردد به دوره روزنامه جامعه
در جایی دکتر سروش این سؤال را مطرح کرده بود که
" چرا ما بجای اینکه اینهمه بپرسیم ( یا از ما بخواهند ) که ما برای اسلام چه کرده ایم ، یک بار نمی پرسیم که اسلام در طول اینهمه قرون و اعصار و بخصوص در دوران معاصر برای ما چه کرده است ؟ "
بنظر می آید اگر همه ما منصفانه به پاسخ این پرسش فکر کنیم احتمالاٌ می توانیم قدمی هر چند کوچک در راه آزادی میهن مان برداریم
باعتقاد من در طول سالیان اخیر، اسلام ( و اساساٌ هر نوع نگاه ایدئولوژیک دیگر ) بغیر از فلاکت و بدبختی و گمراهی و کج اندیشی چیز دیگری برایمان به ارمغان نیاورده است
بهتر نیست جای اینکه خودمان را به اسلام بدهکار بدانیم ( آنهم بدهی ای که هرگز تمام نمیشود ! ) برای یک بار با نگاهی طلبکارانه به این دین نگاه کنیم و تلاش کنیم هر آنچه از ما گرفته است وصول کنیم ؟
هدف از این نوشتار فقط طرح یک پرسش اساسی است ، بنابراین همگان را به یافتن جوابی در درون خودش دعوت می کنم

زنده باد آزادی
پاینده باد ایران

4 comments:

  1. سلام

    بعد از اینکه پدرم فوت کرد، مادرم تنها می توانست به آدمهای مذهبی اعتماد کند. اگر این افراد نبودند فکر نمی کنم مادرم می توانست 4 کودک را بزرگ کند و کسانی که چشم طمع به ماترک پدرم را داشتند از خود به راحتی براند.

    به نظر من مشکل مذهب در جامعه ما وقتی شروع می شود که عده ای با لباس مذهب اعتماد بخش بزرگ جامعه را بدست می آورند و نمی توان آن ها را مواخذه کرد.

    ReplyDelete
  2. آقای امیر سلام
    وظیفه حمایت از یک زن تنها با جهار کودک بی پدر بر عهده دولت و ان جی او های مربوط به مشکلات اجتماعی است. اگر من و شما در یک جامعه پیشرفته زندگی می کردیم دست نیاز به سمت افراد مذهبی و غیر مذهبی دراز نمی کردیم. انسان های درست کار به مسائل اخلاقی و انسانی پاینبند هستند و الزاما افراد مذهبی نیستند.

    ReplyDelete
  3. آفرین بر شما ....

    دین تازی همیشه خود رو طلبکار سرزمینهای مفتوحه نشون داده و تخم چنین تفکری رو هم در ماترک طرفدارانش قرار داده.
    باید از الآن سوالی که باید هزار سال پیش میپرسیدیم رو تکرار کنیم ...

    ReplyDelete
  4. با احترامی كه برای نظر امیر آقا قائل هستم اما نظر من این است كه مذهب ربطی به اینکه انسانی خوب باشد یا بد ندارد. قطعن در بین انسانهای مذهبی عده ای خوب و عده ای هم بد هستند ، همانطور كه در بین آدم های بی مذهب عده ای خوب و عده ای بد هستند. خانواده شما شانس داشتند كه در اطرافشان آدم های مذهبی بد نبودند وگر نه بد ترین سو استفاده ها را میکردند. به نظر من مذهب نقشی در خوب بودن آدم ها ندارد، اگر داشت پس اینهمه آدم مسلمان كه دزدی میکنند چرا مذهبشان کمکی به انها نمیکند؟ یا اینهمه سو استفاده های جنسی و پولی كه آدم های دیندار میکنند. اینکه شما میگوئید عده ای سو استفاده از دین میکنند جواب قانع کننده ای نیست، اگر دین جلوگیری میکند چرا جلوی سو استفاده گر ها را نمیگیرد؟ ببینید دو حالت دارد : یا دین ما را از دزدی بازمیدارد یا اینکه تاثیری ندارد بلکه وجدان و اخلاق آدمیست كه جلوی اینکار را میگیرد كه من به دومی اعتقاد دارم. دلیلم هم این است كه خیلی آدم های بی دین میشناسم (چون من در حال حاضر خارج از کشور درس میخوانم) كه بسیار آدم های خوبی هستند ولی حتا به خدا هم اعتقاد ندارند. یعنی اینها بسیار قابل اطمینان هستند، بسیار راستگو هستند، دزدی نمیکنند، حق کسی را نمیخورند، چرا؟ چون وجدان بیداری دارند و به اخلاقیات معتقد هستند. با این استدلال راحت میتوان توجیه کرد كه چرا عده ای كه دیندارند تجاوز هم میکنند، چون وجدانشان خاموش است و وجدان خود را با کمک دین در درونشان کشته اند. دین تنها ابزاریست كه به انسان این توانایی را میدهد كه وجدان خود را سرکوب کند، چگونه؟ مثلا با یک حکم شرعی توجیه میکنند كه در این شرایط دروغ یا تجاوز یا ورود به حریم شخصی حلال میشود، در نتیجه آن شخص میتواند به وجدانش بقبولاند كه عمل غیر اخلاقیش صحیح است.

    ReplyDelete