Tuesday, September 14, 2010

آقای محقق داماد ، مناظره با پرفسور هاوکینگ پیشکش ! شما اگه میتونی بیا ثابت کن بشر مجبور نیست و مختار است

در خبرها آمده است که در پی ادعای پرفسور استفان هاوکینگ در خصوص رد وجود خدا و زیر سؤال بردن نظریه خلقت ، آقای محقق داماد برای مناظره با ایشان اعلام آمادگی کرده است . اگر چه آرزوی قلبی من این است که ایکاش واقعاً این اتفاق بیفتد و همگان در جریان کم و کیف آن قرار گیرند اما نقداً درخواستی از این جناب محقق داماد دارم . جناب محقق داماد ، بر اساس تعلیمات قرآنی و مطابق صریح کتاب قرآن خداوند عالم بالغیب والشهاده است و علم خداوند جزو صفات ثبوتیه خداوند است و جای هیچ شک و تردیدی در آن نیست . همچنین است صفت قدرت برای خدا . یعنی صفاتی چون علم ( آن هم از نوع خدادندی آن ) و قدرت - در حد بینهایت و بدون یک ذره تردید و لغزش - بخشی از تعریف خداوند است . با پذیرش این فرضیه سؤالی دارم : آیا من و جنابعالی بعنوان بندگان مخلوق این خداوند مورد نظر شما می توانیم کاری انجام دهیم و تصمیمی بگیریم و راهی برویم که از روز ازل توسط خداوند دانسته نشده باشد ؟ آیا اگر من و شما مختار به انجام یک انتخاب هستیم ، این انتخاب ما و نتیجه آن می تواند خارج از دایره علم خداوندی باشد ؟ اگر آری ، که باید در علم خداوند شک کرد و اگر نه ، پس من و شما در انتخاب راه و آنچه در نهایت در آن دنیا نصیبمان میشود چه نقشی می توانیم داشته باشیم ؟ بهشتی بودن شما توسط خداوند پیش بینی شده و دوزخی بودن من نیز بهمچنین ! شما خوش شانس بودی و من بد شانس . به شما در بهشت موعود خوش بگذرد و وای بر من که در دوزخ چه بلاهایی که بر سرم خواهد آمد به سبب آنچه در تعیین آن نقشی نداشته ام . همین

7 comments:

  1. dooste aziz in do ta masale aslan rabti be ham nadarand! shoma mojaz hastid ke ba moallem dinie rahnamayi ya har kasi ke be ekhtiar eteghad darad mokhalefat koni va pasokheshan ra ke saalhast bahs karde and ghane' konande nadani! ama nagahan vared kardane yek masaleye bahs barnagize kollan birabt be maslaye vojude khoda be za'me man vahshatnak ast.
    moteassefam baraye in no'e estedlale na monsefane va gheyr elmi!

    ReplyDelete
  2. سلام
    خنديدم به اين استدلال آبكي نويسنده اين مطلب...
    دوست عزيز عجب نوري افكندي.... واقعا اين نور صاف افتاد روي ذهن خودت و حالا ميدونيم كه با چه فيلسوفي روبرو هستيم
    موفق باشي در اين نور فشاني

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This question (the contrast between "free will" and God's foreknowledge) has a totally materialistic version too; i.e. the contrast between "determinism" and "free will". In other words, this question still stands even if one does not believe in an omniscient (all-knowing) God and indeed, there has been substantial debate over this matter in Western philosophical circles. For instance, see Daniel Dennett's lecture on "free will" at Edinburgh University:
    http://www.youtube.com/watch?v=aKLAbWFCh1E

    ReplyDelete
  5. Hence, when dealing with the apparent contrast between God's foreknowledge (or any kind of foreknowledge) and "free will", one needs to consider the source and the nature of the foreknowledge. If it is believed to be rooted in "deterministic behavior" of the universe, then the question reduces or transforms to the incompatibility between "determinism" and "free will", which in fact does not have anything to do with belief in God; as one could realize seeing the lecture by Daniel Dennett (one of the world's known atheist thinkers) that I alluded to earlier. However, the common belief among religious thinkers is that God's omniscience (foreknowledge about the details of events in universe, including human behavior and actions), in not rooted in "determinism" or "deterministic behavior" of the universe (including of humans or human brain). Instead, divine foreknowledge is of a different nature and it is derived from lack of the temporal sequence of events from God's standpoint, i.e. there is no past, present, future sequence of events for God and that divine foreknowledge is rooted in the absence of a "time axis" for him. Whether this argument could be rationally (or perhaps empirically) substantiated is beyond the scope of this short commentary; however, the mainstream physics of relativity and the issue of "space-dependence of time" points to the possibility for the existence of such type of knowledge. If this type of knowledge is accepted, it will not bear any contrast or incompatibility with "free will".

    ReplyDelete
  6. اين استدلال احمقانه نويسنده محترم اين مقاله كير انسان را هم به خنده وا ميدارد
    مرتيكه بي شعور اول فكر كن بعد كس شعر تحويل مردم بده
    ok?

    ReplyDelete